Inkluzivní vzdělávání je přístup k výuce a vzdělávání, který usiluje o zajištění rovných příležitostí pro všechny studenty, bez ohledu na jejich individuální rozdíly či potřeby. Tento koncept vychází z myšlenky, že každý jedinec má právo na kvalitní vzdělání, které respektuje jeho specifické potřeby a podporuje jeho plný potenciál. Inkluze se zaměřuje na začlenění všech studentů, včetně těch s postižením, mimořádně nadaných, z odlišných kulturních a sociálních prostředí, či s odlišnými jazykovými znalostmi, do běžného vzdělávacího systému.
V rámci inkluzivního vzdělávání je kladen důraz na vytvoření prostředí, které je přizpůsobeno potřebám všech žáků. To zahrnuje úpravy učebních osnov, využití různých vyučovacích metod a strategií, a zajištění potřebných podpůrných služeb a technologií. Učitelé v inkluzivním prostředí často pracují ve spolupráci s dalšími odborníky, jako jsou speciální pedagogové, asistenté pedagoga, psychologové a terapeuti, aby mohli efektivně reagovat na individuální potřeby studentů a podporovat jejich úspěch ve škole.
Význam inkluzivního vzdělávání spočívá nejen v rovném přístupu k vzdělání, ale také v jeho potenciálu formovat tolerantnější a různorodější společnost. Díky inkluzi se studenti učí vzájemné spolupráci, respektu a porozumění rozdílům, což přispívá k jejich sociálním a emocionálním dovednostem. Navíc inkluzivní prostředí umožňuje rozvoj kreativity a inovativního myšlení, jelikož podporuje různorodost perspektiv a řešení problémů. V konečném důsledku tedy inkluzivní vzdělávání nejen posiluje jednotlivce, ale přispívá i k budování soudržnější a inkluzivnější společnosti.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

