Individuální vzdělávací plán (IVP) představuje klíčový nástroj speciální pedagogiky a inkluzivního vzdělávání, který umožňuje přizpůsobit obsah, metody a tempo vzdělávání specifickým potřebám jednotlivého žáka. IVP se využívá zejména u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, například v důsledku zdravotního postižení, poruch učení, nadání či jiných významných odlišností, které jim znemožňují dosažení vzdělávacích cílů běžnými prostředky. Tvorba a naplňování IVP je legislativně ukotvena ve školských předpisech České republiky a je výsledkem spolupráce školy, školského poradenského zařízení (zejména pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálněpedagogického centra), zákonných zástupců žáka i samotného žáka.
Samotný individuální vzdělávací plán je propracovaný dokument, který definuje konkrétní vzdělávací cíle, upravené metody a formy výuky, způsob hodnocení a nezbytné podpůrné prostředky. IVP obsahuje též popis specifických potřeb žáka, doporučená přizpůsobení ve vyučovacím procesu, případně úpravy obsahu a rozsahu učiva. Důležitou součástí IVP je pravidelné vyhodnocování dosaženého pokroku a jeho případná revize, což umožňuje flexibilně reagovat na měnící se potřeby žáka. Uvedené úpravy mohou zahrnovat například využití asistenta pedagoga, speciálních pomůcek, individuálního tempa práce nebo odlišných forem ověřování znalostí.
Zavedení a aplikace IVP napomáhá realizovat princip rovnosti příležitostí ve vzdělávání, protože minimalizuje úskalí vyplývající z různorodosti žákovské populace. Má významný podíl na snižování školní neúspěšnosti i sociální exkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Úspěšnost IVP je však podmíněna kvalitní spoluprací mezi školou, odborníky, žákem a jeho rodinou, ale též dostatečnými kompetencemi pedagogů a materiálním zabezpečením školy. Schopnost tvořit a efektivně realizovat IVP je proto považována za jeden ze základních pilířů moderního inkluzivního vzdělávání a vysokou profesionální výzvu pro současné školství.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

