Kompetenční model představuje systematický rámec, kterým organizace definuje a strukturuje klíčové znalosti, dovednosti, schopnosti a osobnostní charakteristiky (tzv. kompetence) potřebné pro úspěšný výkon jednotlivých pracovních rolí a pozic. Tyto modely vznikly jako odpověď na potřebu přesněji popsat očekávání zaměstnavatelů od zaměstnanců, včetně kvalitativních parametrů jako je schopnost komunikace, týmová spolupráce, analytické a rozhodovací dovednosti či leadership. Kompetenční modely jsou zpravidla stavěny na bázi analýzy práce a pracovních činností, často s využitím metod jako jsou expertní rozhovory, dotazníky nebo pozorování. Takto získané informace jsou dále členěny do skupin kompetencí – například technické, mezilidské a osobnostní, přičemž jednotlivé kompetence jsou definovány konkrétními behaviorálními indikátory.
Praktický význam kompetenčních modelů je značný. Umožňují objektivní vymezení nároků na zaměstnance, čímž usnadňují procesy náboru, hodnocení pracovního výkonu, plánování profesního rozvoje i kariérního růstu. Kompetenční modely zároveň podporují efektivní řízení lidských zdrojů, protože umožňují sladit strategii organizace s kvalifikačním portfoliem jejích pracovníků. V moderním pojetí se kompetenční modely také uplatňují v tvorbě vzdělávacích a rozvojových programů a v talent managementu, slouží tedy nejen k hodnocení, ale i ke kultivaci potenciálu zaměstnanců. Řada organizací dnes využívá tzv. online competency frameworks, integrované v HR softwarových řešeních, které stanovují očekávání v reálném čase a podporují flexibilitu a rychlost adaptace na změny ve vnějším prostředí i interních procesech.
Vývoj kompetenčních modelů je ovlivněn jak pokrokem v oblasti managementu a psychologie práce, tak rostoucím důrazem na agilitu a adaptabilitu v důsledku digitalizace a globalizace trhu práce. Kompetenční modely již dnes reflektují například digitální gramotnost, cross-kulturní komunikaci nebo schopnost neustálého učení. Vědecké i praktické poznatky potvrzují, že správně nastavený kompetenční model zvyšuje motivaci zaměstnanců, předvídatelnost pracovního výkonu i celkovou konkurenceschopnost organizace. Klíčem k úspěchu je jeho pravidelná aktualizace a zapojení všech relevantních aktérů, od vrcholového managementu přes specialisty až po zaměstnance, kteří se podílejí na jeho tvorbě i revizi. Kompetenční model tak není statickým dokumentem, ale živým nástrojem, který podporuje rozvoj jednotlivců i celé organizace.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

